Menilai kemeriahan Ramadhan..



Di suatu sudut kedengaran seorang lelaki bercakap dengan pelanggannya..
"Nak habis dah ni... lelong2 kak, adik, tinggal 2 pasang je".. Di sudut yg lain pula.."Dik, habiskan kuih ni.."

Meriahnya Bazar Ramadhan.. sampai ke magrib org berniaga.. sambung lagi shoping lepas terawih.. atau mungkin tak gi terawih pun..
Meriahnya..
Ada makcik cakap.. suka la bulan2 puasa ni.. banyak sale.. kuih pun mcam2 ada..
Anak makcik pulak ckp...nak beli baju raya pun banyak choice.. memang sronok la..
Peniaga pulak cakap.. jual ape je pon habis..
meriahnya Ramadhan..
Sana sini dah di pasang lagu raya..
"Di hari raya, terkenang daku kepada si dia.." suara Allahyarham P.Ramlee yg sudah bertemu Tuhan sejak lama dulu terus berkumandang.. seakan2 masih ada di dunia ini..


Inikah caranya menilai kemeriahan Ramadhan..

Tak perlu tengok jauh2 kot..
Kat sini.. di sebuah universiti "Islamic".. dari sudut kemeriahan ekonomi memang x dapat disangkal.. tapi di sudut2 surau.. susuk tubuh yg hadir ke tazkirah, ceramah etc.. boleh dihitung dengan... jari..

Golongan Salafussoleh takkan mungkin membiarkan detik waktu dalam Ramadhan berlalu saja.. Nilai Ramadhan bukan pada Bazar Ramadhan.. bukan pada Sale di Kuantan Parade, bukan kpd habisnya Big Apple di East Cost Mall

tapi di ruang2 surau yg ustaz di panggil berceramah, pada segenap bangku yg ada org baca Quran, pada malam yg kita berterawih, pada lidah yg ada zikir2.. pada setiap hati yg ada kerisauan betapa Ramadhan akan berlalu namun amalku masih belum bertambah.. pada setiap tanah yg ada insan menyungkur sujud pada Rabb pada dinihari.. pada setiap mata yg mengalir mutiara kekesalan dosa..


Aku pun x gi dengar ceramah kt surau hari tu.. lupa.. Kenapa bole lupa? Kalau nak beli juadah berbuka tak pernah lupa.. Kenapa? Kerana perut lapar kita boleh rasa.. tapi kalau jiwa kita lapar dengan nasihat dan pesanan.. kita tak rasa..

Kenapa x rasa lapar jiwa? Mungkin hati kotor..
Kenapa hati kotor?.. Sbb banyak sebab..

Senaraikan saje sbb yg ada.. senaraikan la sndiri.. dan muhasabah sendiri..

Comments

Popular Posts