Erm....

Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah diberi kekuatan mencoret blog kali ni. Dah banyak kali nak blogging, tp tak jadi. Habit sy before blogging, saya akan baca blog orang lain dulu.. Ada masa blog orang lain bagi semangat utk saya menulis, tapi lately bila baca blog orang lain, saya selalu rasa down.. rasa inferior menilaikan betapa jauhnya tahap pemikirang orang lain berbanding tulisan saya.

Sahabat-sahabat seperjuangan saya dahulu.. dah jauh ke hadapan, membina karier, melayari bahtera ilmu.. dah banyak sem utk Master Degree, even ada yang dah nak grad pun.. Saya bertambah inferior, berasa diri tak ke mana.

Sudah banyak kali saya cuba tulis basic proposal utk master study, tapi ntah mana silapnya, masih ada halangan. Kalau jumpa dgn kawan2 yg dah stabil kerja/buat master, sy malu sbenarnya. X tahu mana nak sorok muka.. Tak tahu la ape yg lecturer sy akan kate fikir kalau diorang tahun sy still kije RA. Tekanan dari family pun menambah lg paku buah keras yg kadang2 buat sy mengesat air mata. Di saat orang lain beristikharah utk memilih bakal pasangan hidup, saya beristikharah utk memilih topic research saya. Mama mula menyatakan kerisauan pada saya, dikata pada saya supaya tahun depan perlu dipancang orang.. Diam juga balasan saya. Saya rasa saya belum kuat utk hadap soal itu.

Ada beberapa musibah berlaku dalam tempoh sebulan dua yg lepas. Tak ramai yang tahu, tapi bagi yg bertanya khabar, sy sgt menghargainya. Penghujung tahun 2011, saya rasa graf hidup saya, at the bottom level, lowest point ever.. Ada seorang dua yg sempat saya berkongsi sebahagian duka, terima kasih krn ada utk saya. Namun Allah jugalah tempat saya mengadu segala. Sehingga suatu hari terasa benar-benar berbicara denganNya, lewat suatu pagi saya sedang sibuk dengan kerja, saya terdengar seseorang memetik Kalimah dari Kalam Mulia, "sekiranya Engkau bersyukur, Kami tambahkan (nikmat) bagimu.."

Kalau saya kata saya takkan mengeluh lagi selepas ini, bermakna saya menipu. Sbb Allah ciptakan manusia itu lemah dan selalu berkeluh kesah. Tapi saya akan kata, saya mungkin akan mengeluh lagi, tp saya akan istighfar dan menata bias-bias syukur kerana sbg Muslim, Allah ada utk saya. Ujian itu tarbiyah dr Allah. Itu yang mereka pesan sejak dulu lagi, saya yang lupa..

* * * * * * * *

Ahli Chipsmore dalam Satu Perjalanan Usrah..




"Kalau suatu hari nanti sahabat2 & kakak senior yg kamu sanjung dah tak ada bersama kamu lagi.. mcm mana kamu akan terus istiqamah dgn usrah ni?".. suatu soalan yg menampar dr seorang sahabat dalam satu program beberapa tahun dahulu.. Apakah sy akan jadi ahli chipsmore, sekejap ada sekejap takde?? Sy lupa apa yg saya jawab, tp sy tak pernah lupa soalan itu.. Dan harus saya berterima kasih kpd beliau, kerana soalan itu membuatkan saya mahu berada di jalan ini atas dasar aku hamba Allah yg lemah, tp aku masih ada tanggungjawab utk ummah ini. Sy nak gi usrah lagi, kakak Naqibah tlg panggil saya lagi. Tuan exco, sy akan sambung kerja saya yg terhenti..


* * * * * * * * * *



"Kesakitan itu hanya ada dalam kepala!"kata satu scrip filem Hollywood. Bnyak skru dalam kepala saya yg perlu diketatkan semula. Dan ada skru yg terlalu ketat, perlu dilonggarkan sedikit supaya bahagian itu x mudah rosak. Sbb Allah akan bagi mengikut sangkaan hamba-hambanya. Kalau kita berbaik sangka pada Allah, maka baiklah natijah utk kita.




* * *
Di hujung entry yg tak berapa bernilai ini, saya dengan tak malu meminta-minta doa sahabat pembaca semua (walaupun sy tahu xde la sgt orang nak baca), doakan saya bangun balik. Utk sahabat shbt yg dah bermandi ilmu dgn postgrad study masing2.. sy mohon doa kalian, sy dgn rendah diri mohon doa kalian.


Quote for Diet Terapeutik utk hati kali ini: Smiling is The best Nutrition for Heart. (^^>).

Comments

  1. Suhaili, sabar itu indah kerana syurga itu manis. Tabahkan hati dalam menghadapi dugaan hidup, dugaan kita lain2. Bersangka baik selalu dgn Dia, kerana semua yg datang daripada-nya utk menguji sejauh mana keikhlasan hati dan menaikkan darjat sebagai hamba-Nya. Moga terus diberi kekuatan hidup

    ReplyDelete
  2. Su kuat!
    Su yg saya kenal sering tersenyum dan membuatkan org lain juga senyum =), diet terbaik!

    Su jgn rasa inferior tau, Allah Maha Tahu apa yg terbaik utk Su..sape kata Sue x hebat? Su lagi hebat, hingga saat ini masih bisa berbakti kpd ayah bonda :), soal jodoh, kita hanya mampu berusaha, Allah jua yang menentukannya. Mcm yg Nadirah cakap, selalu lah bersangka baik dgn Allah =)

    Akhiran, x sabar nk jmp Su di Jitra, doakan kami ye =)
    Syg Su Fillah!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts