Selesai 1 episode-part1


Dengan nama Tuhanku Yg Maha Pemurah, Maha Pengasih.
Aku menulis dengan secebis rasa syukur, setelah selesai begitu banyak episode dalam kehidupanku.
14 Mei 2009, 8.00pg.
Aku dan mimi mencari2 Jabatan Hospital Putrajaya.. tempat di mana kami perlu menghabiskan hari2 praktikal selama 6 minggu. Kami disambut baik oleh seorang wanita muda, yg kemudian kami kenal sbg k.Zura. Ternyata nasib tidak terlalu menyebelahi kami. Dietitian di situ, merangkap Ketua Jabatan Dietetik dan Sajian cuti bersalin.
Hari2 seterusnya..
Sepanjang praktikal kami diselia oleh pen. Pegawai penyediaan makanan dan outlet manager besta. Aku sedikit terkilan kerana x dapat nak communicate dgn dietitian/ketua jabatan. Clinical dietitian yg lain x cater bahagian sajian, dan aku sendiri x berani tuk tanya ape2 yg ada kaitan dgn MNT & sajian. Hari2 kami diisi dengan menjalankan tugas yg diberi. Banyak yg aku blaja. Dalam dan luar kelas.
Bukan setakat yg dalam buku.. tapi lihat dgn kepala dan hati sendiri sikap2 manusia yg berbeza-beza.
Baru aku sedar.. tak ramai org yg betul2 boleh merendah diri. Kadang2 pangkat dan kedudukan, harta, dan boleh jadi ilmu yg kita miliki menjadi fitnah utk diri kita. Semua ini menghalang kita dari bersikap lebih humble dan memuliakan org lain.
Kecewa?.. banyak je, tp lebih banyak pendam. So ape yg aku boleh bg nasihat kt org lain, improve your communication skill, don’t let ur 1st impression spoil ur whole view bout some1, and respect semua org x kira apa pangkat atau status pun.
1 lagi yg paling penting.. BACA NI
If one day u see someone make a mistake..u should TEGUR dia. If u decice not to tegur that person, u better shut up n never tell every one else pasal tu, n forget about it. Jangn cakap belakang.. Never back biting. Kadang2 org buat salah sbb dia xtau or x sedar. Tapi kita yg melihat dan sedar ni.. kalau kita x tegur sebaiknya.. bahkan siap mengata ng org lain.. Kononnya tujuan utk repot or discuss or problem sharing.. U just the same like that person.. maybe even worse…
Yang paling kita takut.. Kalau di akhirat nanti kita dipersoalkan.. kenapa kita x tegur mad’u kita tu sedangkan kita tau dia silap.. bahkan kita g sebar2 kan salah dia tu pada org lain.. Sedangkan Nabi benar2 suruh kita tutup aib org.. Tak takut ke aib kita dibuka oleh Allah di akhirat nanti. Nauzubillah.. Nasihat ini juga utk diri ku sendiri.. Mudah2 an Allah ampunkan kesalahanku.

Comments

Popular Posts