End Up with Diabetes...

31/12/09--> akhir tahun 2009
Lokasi: Bilik Pendidikan Diabetes HSAH

"Berapa orang dari kamu yg parents ada diabetes??" SN Dhana memberi jelingan telus.. Hampir separuh dari kami mengangkat tangan.. termasuk aku. PAgi itu, terlanjur Nadirah bertanyakan tentang insulin therapy bagi patient yg terlupa nk inject before makan.. Puab Balqis, HOD Jab. Diet yg sangat baik hati membawa kami berjumpa dgn HO Cheong (if i not mistaken la) di Bilik Pendidikan Diabetes yg terletak bersebelahan Klinik Diet.

SN Dhana menyusun botol2 insulin di atas mejanya.. "Ini Actrapid.. ini pula Insulatard.." suaranya memecah suasana senyap dlm bilik itu. Kebetulan hari tu di klinik tak ada patient. Peluang macam ni x datang selalu..

Di pertengahan perjumpaan, SN Dhana bercerita
"Saya sangat sedih dengan sikap ramai patient.. susah sangat nak control makan. Satu hari saya pergi kenduri dengan suami saya. Saya duduk makan, suami saya pula tengah minum aya' (kordial). Saya tanya suami saya.. Air tu manis x? Suami saya cakap "Manis!". I told him, "Then don't drink la, we got water in car, we'll drink after this". Suddenly datang these 3 person.. all my diabetic patients kt klinil la..
Depan2 saya depa makan sesuka hati.. tiga2 minum aya' kordial tu sampai habis.."
Nadanya kecewa..

Dia bercerita lagi. "Satu hari saya pergi Tesco, depan saya ada makcik beli air tin berkotak-kotak. Saya tanya la.. "Air ni mau jual ka makcik??" ..
"Dak aih, mak cik letak kat ghumah la, anak cucu makcik bole minum.."
"Makcik mau anak cucu makcik kene kencing manis ka??" terbeliak mata saya.
"Minum aya' tin bole kena kencing manis ka?"
"Makcik cuba kasi depa mimun air tin tiap2 hari, lepas 3 bulan makcik tengok suma kena kencing manis"..


Ini cuma sebahagian kisah keprihatinan seorang Staf Nurse terhadap penyakit yg menghantui masyarakat Malaysia sekarang. Masa aku attach kt poloklinik Sekilau dulu.. setiap hari hampir paling kurang 3 orang datang ke Klinik Diet dan bawa referral letter yg tertulis "Newly diagnosed DM"..

Aku pun tak terlepas dari risiko.. Ayah, nenek, pAKcik makcik dh lama diagnosed DM, kakak pernah dpt GDM (diabetes ketika hamil) masa 2nd gravida (kehamilan), dan aku.. BMI >24.9 kg/m2.

"Adik2.. saya slalu tangkap (tarik) student2 yg datang practical kt sini, kasi cerita sama depa especiall yg perempuan. U all kawin nanti akan jaga family.. jaga la makan-minum family.. Kita bole jaga family and org yg dekat2 kita saja.. org lain susah.."

"If one day u end up with diabetes and u dont control ur blood sugar, there's no way you can run from nephropathy (sakit buah pinggang), retinopathy (rabun/buta), neorphathy (rosak saraf).." Ujar SN Dhana perlahan before the conversation ends.



Friends... sugar is sweet.. but nothing is sweet when u end up with diabetes.. Take care in this new year 2010..




Happy New Year 2010,dah hilang setahun umur kita.. Smoga tahun ni lebih murah rezeki dan dipermudahkan segala urusan dunia akhirat, dan smoga aku lebih dekat dengan Allah.. amin.

Azam tahun baru.. nak kurangkan gula dlm makanan n minuman. Nak ajak family members and frens pun kurangkan ambil gula.. =)

Comments

Post a Comment

Popular Posts